Alcohol

 Als je hersenletsel krijgt mag je een jaar tot twee jaar niet drinken. Je hersenen zijn bezig met herstellen en alcohol kan dit herstelproces verstoren. Je spraak en je fysieke gesteldheid kunnen beide heel erg achteruitgaan. Niet meer goed kunnen lopen of niet meer goed kunnen praten zijn beide heel vervelend, maar wel een tijdelijk gevolg van drinken met hersenletsel. 

Voor mijn ongeluk dronk ik heel veel, bijna elke dag zelfs. Dat is niet heel goed, maar hé; ik was 20 jaar, woonde in een studentenhuis met 13 anderen en werkte in de horeca. Je zou verwachten dat een jaar tot twee jaar niet drinken moeilijk zou zijn. Verrassend genoeg was dit niet zo.

 

Ik heb een jaar niet gedronken. Maanden geleden riep ik al dat ik een jaar best zou volhouden, maar twee jaar echt niet. En ik heb het ook volgehouden. Ik dronk alcoholvrije wijn of alcoholvrij bier, wat prima was. Ik voelde me niet buitengesloten en het hielp heel erg dat mijn vrienden wisten dat ik niet dronk. Dan haalden ze alcoholvrije wijn of alcoholvrij bier voor mij. Ze hebben hier nooit moeilijk over gedaan. 

 

Met oud & nieuw heb ik mijn eerste biertje weer gehad. Eén Liefmans mocht ik van mijn ouders, we wisten namelijk niet hoe ik zou reageren. Stel, ik had heel slecht gereageerd, dan had ik denk ik een halfjaar gewacht en het dan weer geprobeerd. Gelukkig was dit niet het geval. Wel kreeg ik van heel veel mensen om me heen te horen dat de alcohol hard zou aankomen. Dit was ook niet het geval. Ik kan minder drinken dan eerst (dat is ook niet heel gek), maar het is niet zo dat ik er na één biertje helemaal af lig.

 

Verstandiger ben ik wel. Ik drink niet supervaak en ik wil het dit jaar ook rustig aan doen. Eén tot twee jaar niet drinken… Nou ik heb er dus één jaar van gemaakt en het tweede jaar met mate. Mijn hersenen zijn nog steeds bezig met herstellen en het zou zonde zijn als ik dat verpest omdat ik zo nodig moet drinken. Uiteindelijk is het beter voor mijn toekomst als ik nu even rustig aan doe. 

Reacties