Weer studeren (deel 1)

Inmiddels ben ik weer aan het studeren. Ik volg de studie Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam en zit in mijn tweede jaar. Omdat ik niet een vaag jaar wil hebben waarin ik nog twee vakken moet volgen voordat ik verder kan naar het volgende jaar, heb ik ervoor gekozen om alle vakken te doen en mijn studie weer fulltime te volgen. Maar dat is meer werk dan ik dacht. 

Mijn studie is namelijk als volgt opgebouwd; per jaar heb je vier periodes en per periode volg je vijf vakken. Dat zijn dus 20 vakken per jaar. Dat is al veel, maar ik moet vervolgens ook nog veel doen per vak. Zo heb ik nu bijvoorbeeld een vak waarin ik een online magazine moet maken en dat magazine moet de volgende onderdelen bevatten: een video, een recensie, een interview en een achtergrondverhaal. En dat is voor één vak. Ik heb het dus vrij druk.

 

Aan de andere kant heb ik hier zelf voor gekozen. Voor mijn ongeluk werkte ik ook nog veel naast mijn studie en zag ik vaker vrienden. Toen hield ik het ook allemaal vol, dus ik denk dat het me nu ook wel gaat lukken. Maar ik blijf wel eerlijk en als ik het niet trek dan wil ik dat ook gewoon eerlijk aangeven. Dat ik nu alweer bezig ben met mijn studie en ook weer fulltime studeer, verbaasd mensen al genoeg.

 

Maar ik ben al een tijdje bezig met school. Ik kreeg mijn ongeluk namelijk toen ik in mijn stageperiode zat. Van de drie maanden had ik er al twee gedaan, dus ik moest nog maar één maand. Die maand heb ik afgemaakt bij het Daan Theeuwes Centrum, waar ik ook revalideerde en waar ik ten tijde van mijn stage nog steeds revalideerde. Eén dag per week liep ik daar stage en binnen een paar maanden had ik mijn stage afgemaakt. Vervolgens heb ik eerst twee derdejaars vakken gevolgd, om te kijken hoe het zou gaan met studeren. Eén vak daarvan heb ik heel mooi afgerond en het andere vak helaas niet, hoewel dat niet mijn fout was. Er ging van alles mis wat buiten mijn controle lag, waar ik verder niet op in ga.

 

Op het moment volg ik weer mijn eigen jaar en ben ik bezig met periode 3 van het tweede jaar. Veel contact met mijn klasgenoten heb ik niet, maar dat had ik voor mijn ongeluk ook niet. Mijn klas is heel chill en ik zit ook met fijne meiden in het groepje voor een projectvak. Ik merk wel dat het handig zou zijn als ik íets meer contact met mijn medestudenten zou leggen. Zo zit ik nog steeds niet in de klasgroepsapp, iets wat ik echt moet fixen want daar worden vaak handige dingen in gezegd.

 

Blijkbaar is het gegeven dat er een meisje uit het tweede jaar een ongeluk had, de leraren rond gegaan. Dit vind ik totaal niet erg, fijn zelfs. Bij de eerste les heb ik wel voor- of na de les me eventjes voorgesteld aan de docent(e) en uitgelegd wat er aan de hand is. Elke docent gaf aan dat ze hier ook al een mailtje over hadden gehad dus redelijk op de hoogte waren van mijn situatie en dat als ik ooit vragen ergens over heb, ik het vooral aan ze moet vragen.

 

Voordat de allereerste les van de nieuwe periode begon, had ik aan de docent gevraagd of ik eventjes het woord mocht. Ik heb heel kort uitgelegd wat er was gebeurd, waar ik vandaan kom (dus het proces na mijn ongeluk) en dat ik niet incapabel ben maar soms wat meer moeite heb met dingen. De reacties hierop waren positief. Ik wil zoiets dan ook liever zelf aangeven dan dat ik erachter kom dat er één of andere roddel over mij de ronde doet. Nu heb ik het meteen gezegd en heeft iedereen de juiste informatie. Het schoolwerk gaat wel redelijk hoewel ik hier wel veel meer tijd aan kwijt ben dan eerst. Maar het gaat. Ik wil gewoon dat papiertje en aan de slag. 

Reacties