Onhandig in communicatie

Ik merk dat ik het moeilijk vind om een gesprek gaande te houden. Een groot onderdeel daarvan is mijn geheugen. Af en toe vergeet ik dingen en dan kan ik er ook niet later nog een keer naar vragen. Het is echt zoeken naar gespreksonderwerpen voor mij. Als een vriend of vriendin iets belangrijks (in mijn ogen) aan mij vertelt, schrijf ik het vaak op om daar later nog een keer naar te vragen. 

Ik vraag me weleens af of andere mensen dat doorhebben, dat zij vooral het gesprek gaande moeten houden. Maar ik geniet wel van de gesprekken die ik heb. Voor hen is het misschien een beetje ongemakkelijk, maar ik vind het prima zo. De laatste tijd word ik wel beter in het onthouden van levensgebeurtenissen, gelukkig. Het wordt daardoor steeds makkelijker voor me om een gesprek te voeren, heb ik het idee.

 

Maar af en toe gaat het nog helemaal mis. Zo ben ik laatst met iemand in contact gekomen via Instagram. Na het uitwisselen van nummers stuurde ik een berichtje met ‘Hey, Pien hier’. Hij zei ook hoi en vervolgens wist ik even helemaal niet hoe het gesprek verder moest. Dus ik negeerde het even. Een tijdje later vroeg hij hoe het met me was. Echt… wauw. Daar kon ik gewoon niet op komen. Het leek alsof ik even helemaal vergeten was hoe je een gesprek voert.

 

Dus het gaat beter, maar nog zeker niet soepel. Neem het me alsjeblieft niet kwalijk wanneer het gesprek stilvalt of ik niet genoeg doorvraag. Ik doe m’n best. Dat gevoel heb ik trouwens nog niet gekregen van mensen, dat ze me ongemakkelijk vinden. In de toekomst zal dit vast en zeker nog een keer voorkomen. Ik kan gelukkig uitleggen waar dat vandaan komt. 

 

Schrijven gaat me op dit moment ook beter af. Dan heb ik de tijd om naar woorden te zoeken. Ik vind het ook heerlijk om een blog te schrijven. Lekker alle gevoelens van me afschrijven en ik help er nog anderen mee ook. Dat had ik me helemaal niet bedacht toen ik deze blog begon. Mooie bijeenkomst.

 

Ik krijg veel waardering voor mijn eerlijkheid, dus dankjewel en alsjeblieft. Dit jaar gebeurt er enorm veel in mijn leven en dat deel ik graag. Voor mijn ongeluk was ik redelijk gesloten, dat is helemaal omgedraaid. Mijn openheid brengt me de laatste tijd enorm veel leuke dingen. En natuurlijk zijn er ook minder leuke momenten, maar daar heb ik er voor het eerst in maanden een stuk minder van. Soms gaat communiceren dus best moeilijk, maar soms brengt het me ook heel veel. 

Reacties