Communicatie

Ik probeer naar de uitspraak ‘communication is key’ te leven. Heel vermoeiend om telkens alles aan te moeten geven, maar mensen kunnen niet in je hoofd kijken. Ik kan hartstikke goed uitleggen wat er aan de hand is, maar dan moet ik dat wel doen. Dat doe ik al meer, maar vind ik nog steeds erg moeilijk. In het verleden kon ik altijd makkelijk mee en was niks een probleem. Heel moeilijk om dan opeens dingen te moeten aangeven, maar dus wel het beste om te doen. Mensen kunnen niet ruiken dat er iets aan de hand is, terwijl ze je graag willen helpen. 

Ik kan soms vrij hard zijn in mijn woorden. Dat had ik voor mijn ongeluk ook al. Ik was net beter geworden in dat ontdekken en beter op mijn woorden aan het letten. Nou, daar is niks van over. Ik kom soms heel bot uit de hoek. Maar dat heb ik zelf dus niet door, maar ik weet wel dat dat een eigenschap van mij is. Zeg het dus vooral. Ik word niet boos, vind het eerder kut voor jou, omdat ik het vaak niet zo heb bedoeld. Soms moet ik echt beter nadenken over de dingen die ik zeg en doe. Zou een hoop drama schelen.

 

Maar ik neem nu heel veel schuld op me, terwijl het niet altijd aan mij ligt. Een miscommunicatie kan gebeuren. Het is belangrijk om juist met elkaar te blijven praten en uit te leggen hoe je iets bedoeld.  Zoals ik net al zei, mensen kunnen niet in je hoofd kijken. En ja, je zet jezelf in een hele kwetsbare positie, maar dat kan ook goed uitpakken. Met sommigen heb ik een betere band nu, dan voor mijn ongeluk.

 

En het helpt heel erg dat ik niet meer supergesloten ben. Dat is 360 graden omgedraaid en ik heb geen idee waarom. Fijn vind ik het wel. Soms vertellen mensen me dingen die ik in het verleden heb uitgevreten en ben ik het niet helemaal eens met keuzes die pre-ongeluk Pien maakte. Ik wil het anders doen en die kans heb ik gekregen. Is nog steeds fucking moeilijk hoor en ik val vaak terug in mijn oude patronen. Maar dan herinner ik me wat dat me toen bracht en dat wil ik niet meer.

 

Dus ja, communicatie is superbelangrijk. Met een goede communicatie ga je al heel veel eventuele obstakels uit de weg. En het is niet makkelijk, maar ik zal voor altijd dingen moeten aangeven en mijn grenzen duidelijk moeten maken. Die ben ik ook steeds meer aan het leren kennen, mijn grenzen. Dat gaat met vallen en opstaan, maar ik leer elke keer weer iets nieuws over mezelf. Het werd tijd om grenzen te krijgen en zonder ongeluk was ik uiteindelijk ook tegen muren aangelopen. Dus; ‘communication is key’ en daar hoort eigenlijk bij (ook lekker cliché) ‘you live and you learn’. 

Reacties