Fouten maken

Fouten maken is menselijk. En toch vond ik het steeds moeilijker worden. Ik wilde graag alle mogelijke scenario’s van tevoren kunnen overwegen en alles weten. De laatste tijd gaat het al iets beter om dat los te laten. Tuurlijk vind ik dat nog wel lastig, maar je verliest anders ook de spontaniteit van het leven. Alles wat het leven juist leuk maakt. 

Nu ben ik niet meer zo bang om fouten te maken. Ik wil weer graag onderuitgaan (figuurlijk natuurlijk) en van mijn fouten leren. Soms kies ik wel voor de veiligheid om dingen van tevoren te weten, maar soms ook niet. Ik merk dat ik beter in m’n vel zit, maar ja, dat kan morgen weer anders zijn. Dat hou ik wel in m’n achterhoofd. 

 

Het moeilijkste is dat er soms fouten worden gemaakt die buiten mijn controle liggen, maar wel een direct effect op mijn leven hebben. Dit heeft me in sommige situaties best veel pijn gedaan. Want je kan niks aan mij zien. Dat is heel fijn, maar zorgt er ook voor dat mensen mijn kunnen soms overschatten. Een jaar geleden woonde ik net weer in Amsterdam, 1,5 jaar geleden kwam ik als meisje in een rolstoel aan in het Daan Theeuwes Centrum om te revalideren. Dat is nog helemaal niet lang geleden. Vergeet ik af en toe, maar moet ik echt aan blijven denken. Ik heb de tijd en ik moet mezelf de tijd geven.


Maar ik ben dus wel iets voorzichtiger geworden, dan doe ik mezelf ook minder pijn. Maar inmiddels vind ik het minder spannend om fouten te maken en weet ik beter wat ik waard ben. Ik durf meer voor mezelf te kiezen en voor mezelf op te komen. Tuurlijk vind ik dat hartstikke spannend, maar ja, iemand moet het doen he. Tijdens m’n hele revalidatie ben ik een doorzetter genoemd, dat moet ik nog maar even doortrekken. En het zal altijd moeilijk blijven, maar hopelijk minder moeilijk als dat ik de situatie nu vind. 

 

Dus het zal vallen en opstaan blijven, keihard op m’n bek gaan en leren van m’n fouten. Maar die ervaring ook meegeven aan de mensen die om me heen staan. Velen hebben namelijk nog nooit iemand in mijn situatie meegemaakt, dus voor hen is het ook zoeken. Zolang ik maar serieus word genomen en er geluisterd word wanneer ik iets aangeef. Zo niet, dan houd ik net zolang vol totdat er wel wordt geluisterd. 

Reacties