Hoe ga ik om met mijn vergeetachtigheid?

Ik baal ervan dat mijn geheugen niet meer supergoed is. Het is nu iets onder gemiddeld, maar was voor mijn ongeluk duidelijk boven gemiddeld, dus er is een groot verschil. Sommige dingen onthoud ik heel goed, andere ben ik na twee minuten alweer vergeten. Er is geen pijl op te trekken. Ik heb geen filter, dus ik weet niet of ik iets wel zal onthouden of niet. Alles opschrijven dus.  

Inmiddels kan ik redelijk goed met mijn vergeetachtigheid omgaan, hoewel ik er natuurlijk nog weleens van baal als ik iets vergeten ben. Het grootste geluk is dat ik problemen heb met het ophalen van herinneringen, niet zozeer het onthouden ervan. Dus ik onthoud wel iets, maar zelf bij die informatie komen is ontzettend moeilijk voor mij.

 

Mijn notities zijn mijn beste vriend. Ik heb enorm veel geluk dat ik al een georganiseerd persoon was voor mijn ongeluk. Nu heb ik die organisatie skills hard nodig om mezelf meer structuur te geven. Mijn mobiel helpt me wanneer mijn geheugen me in de steek laat.

 

De afgelopen weken probeer ik me mijn leven voor het ongeluk te herinneren. Ik weet nog wel dingen, maar specifieke herinneringen zijn vaak moeilijk op te halen. Dat doet me soms best wel pijn, ik heb van alles meegemaakt en gedaan, maar ik ben die herinneringen kwijt. Natuurlijk heb ik van sommige gebeurtenissen foto’s en video’s, wat veel helpt. Maar vaak ga ik me de foto herinneren en niet zozeer de gebeurtenissen die achter die foto plaatsvonden.

 

Ik kan inmiddels beter het onderscheid tussen die twee maken en ontdek nu dat ik helemaal niet meer zoveel weet als dat ik dacht. En dat maakt me best bang voor de toekomst. Ik wil heel graag weer dingen doen en meemaken, maar wat als ik die vergeet? Kan ik nog wel nieuwe herinneringen maken? 

 

Elke dag schrijf ik een terugblik van de dag op, zodat ik ook beter zicht krijg op wat ik allemaal doe in mijn leven. Soms denk ik namelijk dat ik niet zoveel heb gedaan, totdat ik mijn terugblik opschrijf. Maar ingewikkeld blijft het wel, ik heb al moeite om te bedenken wat ik twee dagen geleden als avondeten at. Ook maak ik elke zondag een weekrooster voor die week erna. Ik schrijf voor elke dag op wat ik die dag moet doen en alles staat hierin. Afspraken die ik heb, maar ook of ik moet sporten, boodschappen doen, koken, wat ik dan ga eten, opdrachten van school die ik moet maken, etc. Zonder tijden erbij (vind ik niet fijn werken), maar wel precies wat ik moet doen.

 

Dus mijn oplossing is dan ook om alles op te schrijven. Ik ga er niet vanuit dat ik iets onthoud, maar ik schrijf het meteen op. Daarnaast is er veel begrip vanuit mijn omgeving voor mijn vergeetachtigheid, ook heel belangrijk. Ik kan er ook niks aan doen dat ik moeilijk bij informatie kan komen. Maar ik weet wel dat er een grote kans is dat mijn vergeetachtigheid ooit voor problemen zal zorgen. Dat zie ik dan wel. Ik kan er ook niks aan doen en als jij daarom boos wordt moet je eens proberen om aangereden te worden, dan praten we wel verder.

Reacties