Verwerkingssnelheid

Ik zal weer even beginnen met het uitleggen van deze term. Je verwerkingssnelheid is hoe snel je reactie op een gebeurtenis is. Bij voetbal (bijvoorbeeld) moet je verwerkingssnelheid snel zijn, want je moet goed kunnen reageren wanneer er een bal op je af komt. Maar ook in het dagelijkse leven heb je te maken met een verwerkingssnelheid. Constant eigenlijk. Er gebeurt iets, dat moeten je hersenen eerst verwerken, voordat je erop kan reageren. Dit kan heel simpel zijn, maar ook vrij ingewikkeld. 

Mijn verwerkingssnelheid is twee keer getest in mijn revalidatiecentrum. De eerste keer was deze langzamer dan gemiddeld. De tweede keer was deze weer optimaal. Maar ja, dit wordt getest op een manier die niet realistisch genoeg is. Als in, in een revalidatiecentrum kan dit als optimaal worden bevonden, maar dan krijg je niet te maken met realistische gebeurtenissen. Ze kunnen niet testen hoe je reageert als opeens het perron van vetrek van de trein veranderd, of als vrienden plannen afzeggen. Nu merk ik dat mijn verwerkingssnelheid niet optimaal is.

 

Ik vind het moeilijk om het plan dat ik in mijn hoofd had, aan te passen en krijg daardoor ook nog weleens te maken met paniekaanvallen. Superleuk. Ik heb er even over gedaan, maar weet nu dat mijn verwerkingssnelheid lager ligt. Wanneer ik een vraag krijg moet ik daar soms even over nadenken. Steeds vaker zeg ik “is het goed als ik hier morgen op terugkom?”. Dan kan ik er even over nadenken en vaststellen hoe ik me erbij voel. Op het moment zelf iets beslissen vind ik soms moeilijk.

 

En ik ga nog steeds weleens de fout in. Dan doe ik iets niet omdat ik denk er spijt van te krijgen, terwijl ik er dan juist spijt van krijg dat ik het niet heb gedaan. Of dan doe ik wel iets, waar ik dan later spijt van krijg dat ik dat heb gedaan. Superingewikkeld en het is dus eigenlijk nooit goed. Ik denk ook niet dat mijn verwerkingssnelheid nog verder zal verbeteren (misschien een hele kleine vooruitgang, maar meer niet). Dus ik moet een manier vinden om met mijn keuzes akkoord te gaan en daar een dag later ook nog achter te staan. 

Reacties