Professionals in NAH

Toen ik aan het revalideren was, was mijn hoofddoel om weer zelfstandig te kunnen functioneren. Dat kan ik gelukkig weer, maar ik red het niet om alles zelf te doen. Er zijn twee organisaties in mijn leven die mij met van alles helpen en met me mee denken. Eén daarvan is ‘Professionals in NAH’, daar ga ik deze week wat meer over vertellen. 

Ik heb een persoonlijke begeleider die één keer per week bij me langskomt. Zo’n bezoek duurt 1,5 uur en we hebben het over van alles en nog wat. Wat ik die week moet doen, hoe ik me voel, dingen die ik met de gemeente moet regelen, van alles dus. Zij heeft ervaring in het werken met mensen met hersenletsel die hun leven weer proberen op te pakken. Want dit is moeilijker dan ik dacht. Ik loop tegen allemaal dingen aan en moet met van alles rekening houden, wat ik niet had voorzien. 

 

Als er specifieke dingen zijn die gedaan moeten worden, schrijf ik die op. Want ik ga er niet meer vanuit dat ik het onthoud. Ook wil ik soms te snel gaan; zo heb ik al een keer gehad dat ik een bedrijf belde en me tijdens het overgaan opeens bedacht dat ik helemaal niet wist waarom ik eigenlijk belde. Soms moet ik een stapje terug doen om het overzicht te houden en niet meteen willen handelen.

 

Het is fijn dat er iemand met me mee denkt en me helpt met dingen die ik niet snap. Vooral dingen met de gemeente, want ze hebben er nog weleens een handje van (heb ik gelezen) om je niet serieus te nemen als je NAH hebt. Aan mij kun je niks zien, dus de angst om niet begrepen te worden is groot. Het is elke dag weer vechten voor een plekje in de maatschappij en om begrepen te worden. Enorm vermoeiend. Maar erg fijn dat ik hulp krijg en er niet alleen voor sta. 

Reacties