Temperatuur-ontregeling?

Ik ben al een jaar in de war. In de lente en herfstmaanden voel ik me twee maanden niet lekker. Ik leef op een paracetamol (of meer) per dag en sleep mezelf door de dagen heen. Mijn voorhoofd voelt af en toe aan alsof je er een eitje op kan bakken, maar de thermometer zegt dat er niks aan de hand is. Soms gaat het zo bagger dat ik me een dag ziekmeld. Dat vind ik vooral zelf heel irritant, want ik ben nooit ziek. Nu is dat nog steeds niet vaak, één dag in een maand is niks.  

Maar goed, ik heb wat onderzoek gedaan op internet wat er nou aan de hand is. Ik had hier vorig jaar in de lente voor het eerst last van. Na een deep-dive op internet dacht ik hitte-intolerantie te hebben. Dat houdt in dat je letsel op een plek in je hersenen zit die de temperatuur van je lichaam goed houdt en je lichaam afkoelt. Doordat dat deel is angedaan, hebben je hersenen er meer moeite mee om je lichaam af te koelen. Maar dan kan je echt niet tegen hitte. De zomermaanden zijn afschuwelijk voor deze mensen en ze blijven dan vooral binnen. Nou, daar heb ik geen last van. Ik heb van de zomer gewoon vrolijk mijn ding gedaan en had nergens last van.

 

In de zomer ging alles goed, dus was ik het alweer vergeten. Nu zitten we weer in omslagmaanden met een veranderend klimaat. En ik voel me weer slecht. Dus ik ben opnieuw het internet opgegaan. Nu kwam ik iets tegen wat ‘temperatuur-ontregeling’ heet. Het kan twee oorzaken hebben, waarvan ik er eentje waarschijnlijk vind. Het volgende heb ik gevonden: ‘De hypothalamus heeft met veel functies te maken, bijvoorbeeld hormoonhuishouding, waak-slaapritme, seksualiteit, water- en zouthuishouding, maar ook met ingewikkelde functies als stemming. En met temperatuurregeling. Die laatste functie is zelfs een uitmuntend voorbeeld van het functioneren van de hypothalamus: het verwerken van en reageren op allerlei informatie vanuit de hersenen zelf, de rest van het lichaam en de omgeving.’

 

Heel verhaal, maar het komt wel overeen met hoe mijn lichaam nu werkt. Mijn temperatuurregeling is verpest, seksualiteit is minder en ik reageer anders op gebeurtenissen. Of mijn letsel zich hier bevindt, heb ik nog niet nagevraagd, dus dat moet ik maar gaan doen. Wel weet ik dat ik diffuus letsel heb, het is dus verspreid over mijn hersenen en zit niet op één plek. Dat een deel van mijn letsel de hypothalamus heeft geraakt, is plausibel.

 

Maar aangezien dit allemaal aannames zijn, moet ik het eens gaan navragen bij mensen die hier wel verstand van hebben. Het houdt me niet heel erg tegen in mijn doen en laten, maar het is wel irritant om op minimaal één paracetamol per dag te leven omdat je hoofdpijn hebt en je niet super voelt. 

 

 

Nou, het is een paar dagen later en van de week ben ik langs mijn revalidatiecentrum geweest voor een controle. Ik heb dit meteen nagevraagd, maar temperatuurs-ontregeling komt vooral voor net na het oplopen van het letsel. Dat verklaart ook al een hoop, want ik zweette me door vier sets kleding per dag heen toen ik in het ziekenhuis lag. 

 

Dat ik me nu af en toe niet super voel, kan ook te maken hebben met mijn programma. Ik maak het mezelf te druk en kan mijn eigen tempo niet bijbenen. Maar ja, ik heb moeite met loslaten dus maak me juist over van alles druk. En ik wil nog steeds graag alles zelf doen, wat niet gaat, maar dat krijg ik maar niet in m’n hoofd. Alleen nu weet ik wel dat als ik te veel van mezelf vraag, dat ik ziek word. Wat een ellende. 

Reacties