Weer studeren (deel 2)

Jaja, we zijn weer een paar maanden verder en er is van alles gebeurd op schoolgebied. Vorig jaar ben ik in semester 2 (het 2e halfjaar) weer fulltime begonnen. Mijn studie bestaat uit 4 periodes per jaar en ik had vijf vakken per periode. Dat is aanpoten. Maar ik besloot alles fulltime te volgen. En dat was veel. Dat was druk. Het leuke is dat er in de eerste week werd verteld dat dit de aller drukste periode van je schoolcarrière zou worden. ‘Hadden ze dat niet wat eerder kunnen zeggen?’ Was mijn eerste gedachte. Ook van mijn klasgenoten hoorde ik dat deze hoeveelheid werk ongebruikelijk was. Maar ja, ik kan me niet meer goed herinneren hoe het hiervoor was. En natuurlijk kan ik nog steeds geen genoegen nemen met een 6 en heb ik liever een 8, waardoor ik het mezelf nog moeilijker maak.  

Maar ik heb alles gehaald en met mooie cijfers. Maar leuk was het niet. Ik was heel druk en altijd met van alles bezig voor school. Omdat ik niet de enige leerling was die moeite had met de hoeveelheid stof, waren alle deadlines uitgesteld. Dit betekende dat ik meer tijd had, maar het weekje rust dat je normaal tussen periodes hebt, was weg. Ik was eindelijk klaar, had alles ingeleverd en toen begon al de nieuwe periode. Dat trok ik niet. Ik heb twee vakken laten vallen, die ik nog steeds ooit moet inhalen. Wanneer dat gaat zijn, weet ik niet. En daar was ik ook bang voor. Dat mijn studieloopbaan heel ingewikkeld zou worden wanneer ik niet alles tegelijk deed.

 

Dus aan de ene kant ben ik er blij mee dat ik het rustiger aan heb gedaan. Maar aan de andere kant had ik het liever nog één periode het iets zwaarder gehad, dan was mijn studieloopbaan niet zo ingewikkeld geworden. Want het themasemester dat ik vorig volgde wordt nu niet meer gegeven. Vorig jaar was het laatste jaar. Ik heb geen idee of dit nog te snappen is, maar dan begrijp je wel dat dit heel ingewikkeld is en ik er zelf ook weinig van snap. Wanneer ik die twee vakken ga inhalen, geen idee, maar het zal wel ooit moeten.

 

En dit jaar volg ik het 1e halfjaar weer een ander themasemester, met maar drie vakken per periode. Nu volg de lesstof weer fulltime. Het is nog steeds veel, maar ik kan het wel aan. En aangezien alle vakken met elkaar samenhangen, zou ik het mezelf alleen maar moeilijker maken door er één te laten vallen. Het zou wel kunnen, maar dat is niet fijn voor mijn eigen hoofd. 

 

Ook is de begeleiding vanuit school beter. Ik heb een persoonlijke mentor die ik bijna elke week spreek en één keer per twee weken heb ik een gesprek met de decaan. Dit werkt goed en ik heb het gevoel dat alles beter geregeld is. Dat ik überhaupt begeleiding vanuit school krijg, vind ik al geweldig. Ik mag mijn eigen studieloopbaan vormgeven en er wordt goed rekening gehouden met hoeveel ik aankan. Ooit ga ik mijn diploma halen, dat weet ik zeker. En ik ben ontzettend trots op mezelf dat ik studeer en blij met de begeleiding die ik daarbij krijg.

Reacties