Lijstjes

Organiseren en plannen ging me altijd al goed af. Vroeger op de middelbare school ging ik twee weken voor de toetsweek met al mijn boeken zitten en een planning maken. Waar klasgenoten nog niet wisten waar ze een toets over hadden, was ik al een paar dagen bezig met leren. Dat werkte heel goed voor mij en ik heb genoeg discipline om me aan een planning te houden.

Maar ik deed dat omdat ik het fijn vond om zo te werk te gaan. En nu heb ik die organisatie skills hard nodig. Mijn geheugen is erg achteruitgegaan door mijn ongeluk. Het is al lang niet meer zo slecht als het bijvoorbeeld in het ziekenhuis was. Toen kon je de hele dag door hetzelfde gesprek met me voeren, want ik was alweer vergeten dat we dat al hadden gevoerd. Op een gegeven moment werd mijn geheugen beter en kreeg ik mijn mobiel terug (die lag een tijdje bij de politie). Toen werd eigenlijk alles makkelijker. Ik onthield dingen beter en noteerde alles, maar ook echt ALLES. Nog steeds trouwens. Ik heb gemerkt dat ik dingen daardoor beter weet en snap dan anderen. Want mijn geheugen is mijn valkuil en dat weet ik, dus ik schrijf alles voor de zekerheid op. Maar anderen onthouden ook lang niet alles. Zo hebben mijn groepsgenoten op school er al een paar keer profijt van gehad dat ik alles noteer. Dan had ik iets opgeschreven wat zij ook ff waren vergeten. 

 

Ik maak mijn eigen leven makkelijker voor mezelf en werk ook met een weekrooster om het overzicht te houden. Iedere zondag maak ik een lijstje met punten die ik per dag moet doen. Zo weet ik goed wat ik die dag moet doen. En dit kunnen echt simpele dingen zijn als boodschappen doen of koken, maar alles wat ik voor school moet doen zet ik ook hierin. En dit werkt echt heel goed voor mij. Mijn streven was om mijn geheugen weer goed genoeg te krijgen, zodat ik geen weekrooster meer nodig zou hebben. Maar ik moet toegeven dat ik dit wel heel fijn vind werken. Het geeft me overzicht en zorgt ervoor dat ik niet in paniek raak. Want ff afkloppen, het is alweer een tijd geleden dat ik een paniekaanval had.

 

Maar wat ben ik ontzettend blij dat we in 2022 leven en mobiele telefoons hebben. Zonder mijn telefoon heb ik echt een groot probleem. Heel mijn leven staat daarin en als ik mijn planning niet bij me heb weet ik oprecht niet wat ik moet doen. En ik merk dat mijn geheugen nog steeds vooruitgaat. Zo heb ik een herinnering in mijn agenda staan met wanneer ik mijn haar moet wassen, maar de afgelopen drie keer onthield ik het uit mezelf. Kleine dingetjes, maar toch een overwinning. Daar zou ik namelijk wel graag vanaf willen, dat ik gewoon weet wanneer ik mijn haar moet wassen.

 

Gelukkig heb ik wel steeds vaker dat er iets op random momenten in me opkomt. Daardoor merk ik ook dat mijn geheugen nog steeds vooruitgaat. Zo zat ik daarnet op de wc en bedacht ik me opeens dat mijn ouders me een paar dagen geleden hadden beloofd met blog-onderwerp-ideeën te komen. (Heb ik namelijk veel moeite mee inmiddels, maar ik ga het jaar verdomme volhouden.) Mijn vader belt me later vandaag dus dan kan ik er meteen naar vragen. En nu heb ik het wel meteen opgeschreven.


Maar het gaat ook nog weleens mis hoor. Zo eet ik morgen niet thuis en had ik nog eten over voor vandaag. Overmorgen ga ik naar huis, dus dat kwam goed uit. Maar ik was even vergeten dat ik niet thuis eet morgen. Dus ik heb boodschappen gedaan en tosti's gemaakt en toen ik de tweede aan het opeten was bedacht ik me dat dit niet mijn bedoeling was. Dat ik vandaag de pasta zou opeten die ik nog over heb. Ik baal wel echt op zo'n moment. Maar goed, het is niet het einde van de wereld.

 

En het grootste geluk van mijn geheugenproblemen blijft wel dat ik niet zozeer problemen heb met het onthouden ergens van, maar vooral het ophalen. Grote kans dat je niet goed snapt wat ik hiermee bedoel. Ik ben in staat om iets te onthouden, maar het is ontzettend moeilijk voor mij om deze informatie op een later moment op te halen zonder trigger van iets of iemand. Daarom schrijf ik ook alles op (behalve die pasta dan, haha). Ik moet echt een trigger krijgen om bij informatie te komen. Pas daarna gaat er een latje in mijn hersenen open met informatie over dat onderwerp. Maar voor nu werkt het prima voor mij om ontelbaar veel lijstjes te maken.

Reacties