You live and you learn

 Ik kan vaak om mijn eigen onhandigheid of vergeetachtigheid lachen. Een beetje zelfspot kan immers geen kwaad. Maar als anderen een grap maken over mij, voelt dat toch anders aan. Soms kan het wel, maar soms raakt het me ook en dan kan een grap ook best pijnlijk zijn. 

 

Een grap maken om iemand anders zijn gebrek is in principe nooit leuk. Als iemand gedeeltelijk doof is en je zegt: ‘wat zeg je?’ als grap, dan is dat niet leuk. Die persoon kan zich niet verdedigen en heeft zelf al genoeg moeite met zijn doofheid zónder dat iemand daar op een lollige manier grapjes over denkt te maken. Dat geldt ook als je zegt: ‘loop nou eens door’ tegen iemand die bijvoorbeeld half verlamd is en verdomd veel moeite doet om te lopen. Het zijn makkelijke en goedkope grappen die niet leuk zijn. Je hoeft immers deze grap over een gebrek niet te maken. 

 

Zo vind ik vind het frustrerend dat ik supererg mijn best doe om überhaupt een normaal leven te hebben, maar dat daar dan grapjes over worden gemaakt. Tuurlijk, soms kan dat best, maar het is niet altijd grappig. 

 

Wanneer dat wel of niet kan, hangt heel erg af van de situatie. Ik heb weleens een gesprek met iemand gehad, maar ik wist op een gegeven moment even niet meer waar het over ging. Ik kreeg toen een opmerking over mijn vergeetachtigheid. Die opmerking was grappig bedoelt, maar was het voor mij niet. En ik snap dat het vermoeiend voor een ander kan zijn om iets te herhalen in een gesprek; dat het jammer is dat je iets aan me vertelt en ik me dat niet meer kan herinneren. Maar opmerkingen over iets waar ik niks aan kan doen of veranderen raken me, ook al bedoel je dat niet zo. 

 

Die intentie dat je écht een grapje wil maken en me helemaal geen pijn wil doen zul je vast hebben. Maar vraag je je ook wel eens af wat een dergelijk grapje over een gebrek met een ander doet?  Hoe zou jij het vinden als je behoorlijk doof aan het worden bent en je (regelmatig) hoort ‘wat zeg je’ als grapje in plaats vanuit interesse omdat je het échte verhaal van die persoon wilt horen. Pijnlijk nietwaar? 

 

Mijn leven is enorm veranderd en elke dag heb ik moeite me staande te houden. Dat kun je niet aan me zien, dus ik snap dat mensen dit wel eens vergeten. Maar denk soms heel even na voordat je iets zegt. Ik kan goed tegen grapjes, maar grapjes kunnen pijnlijk zijn. Probeer af en toe na te denken voordat je iets zegt en de situatie in te schatten. En ja, ik moet ook sterker in mijn schoenen staan en er iets van durven te zeggen als iets verkeerd valt. You live and you learn.

Reacties