Hoe werkt mijn brein?

Mijn brein is fucking ingewikkeld. Ik denk veel dieper en moeilijker na over de meest simpele dingen. Mijn ouders hebben weleens gezegd dat ik me door mijn ongeluk veel meer met anderen bezighoudt en sympathieker ben. Maar ik vind dat ik me nu te druk maak. Ik mis wel hoe makkelijk ik kon nadenken. 

De eerste maanden na mijn ongeluk zijn een waas. Deze kan ik me niet herinneren en ik dacht toen niet na. Dit kan je goed zien op filmpjes die mijn ouders van me hebben gemaakt toen ik in het ziekenhuis lag. Er is één specifiek filmpje waar ik meteen aan moet denken; er is een filmpje waarin ik probeer te eten. Met de nadruk op probeer. Ik stouw dat eten in mijn mond en wanneer ik mijn naam hoor, kijk ik op, met slierten noodles die half uit m’n mond hangen. Ik trek ze uit m’n mond en leg ze weer op het bord. Dat vind ik denk ik het ergste filmpje wat er is. Ik heb echt totaaaal geen manieren en wanneer ik opkijk heb ik een ontzettend lege blik in mijn ogen. Ik ben overigens wel heel blij dat dit soort filmpjes er zijn, dan kan ik goed zien hoe ver ik ben gekomen. Maar oh, wat heb ik met dat meisje te doen.

 

Maar goed, toen dacht ik nog niet na. Langzaam ging mijn brein weer werken en dingen onthouden. Maar ik onthield vooral de nare dingen. Opmerkingen die werden gemaakt bleven lang in mijn hoofd hangen. Al het positiefs vergat ik sneller. Nog steeds trouwens. En het gebeurt me nog te vaak dat ik vergeet waar ik vandaan kom, welke megastappen ik heb gezet. Daarom ben ik ook zo blij met die foto’s en filmpjes, daarop kan ik goed zien waar ik vandaan kom en hoe heftig ik er eigenlijk aan toe was. 

 

Ik vind het moeilijk om het positieve ergens van in te zien en ben heel goed in obstakels zien. En ik weet niet zo goed hoe ik dat moet veranderen. Want ik ben er nog, ik kan nog veel, ik heb nog een heel leven voor me, dus wil dat ook leuk maken. Maar wat ervoor nodig is om dat voor elkaar te krijgen, daar heb ik geen idee van. Op dit moment maakt mijn brein overuren. Ik maak het zo ingewikkeld voor mezelf en gun het mezelf enorm veel om plezier in het leven te vinden.

Reacties